RSS

Cosmic Encounter – התקלות קוסמית

13 ספט

כריכה/קוזמיק

שם המשחק: Cosmic Encounter             סוג המשחק: אסטרטגיה      שחקנים: 3-5

גילאים: 8+                                                    זמן משחק: כשעה               מורכבות: 2, אנגלית נמוכה.

בהיתקלות קוסמית, כל שחקן מגלם גזע חייזרי שרוצה להשיג שליטה ביקום המוכר. עד לפה, זה דיי סביר וברור. לכל שחקן צי חלליות, וכוכבי בית, השחקן שמצליח "לכבוש" 5 כוכבים מיריבים מנצח. זוהי המטרה בגדול, אבל למשחק יש הרבה יותר מה להציע.

קצת היסטוריה

הגרסה הראשונה של המשחק התפרסמה ב-1977 כאשר מאז יצאו גרסאות נוספות, על חלקן נאמר שהיו גרועות עד דמעות, ואחרות טובות עד דמעות… הכול בעיני המתבונן כנראה. הגרסה האחרונה יצאה ב-2008 וחודשה על ידי Fantasy Flight Games. עם הקופסה מגיעים כוכבי לכת, חמישה לכל אחד מחמשת הצבעים. כמו כן 20 חלליות לכל צבע, כמה חבילות קלפים וסמנים מיוחדים.

מה עושים במשחק ?

כמו שנאמר, כל שחקן מגלם גזע חייזרי שרוצה לכבוש כוכבי לכת זרים. שחקן אחד מתחיל, ואז השחקנים הנוספים פועלים לפי תור, כאשר השחקן שפועל נקרא השחקן הפעיל, וההתקפה. השחקן שולף קלף מערימת קלפי הגורל, קלפים אלו מגיעים בצבעי היריבים, וקלף הגורל אומר לשחקן הפעיל את מי לתקוף. אם למשל השחקן הירוק שלף קלף אדום, עליו לתקוף כוכב אדום.

השחקן הפעיל לוקח את השער-על-חלל (מגיע עם האריזה) ומציב עליה עד 4 חלליות. אלו החלליות שאותן הוא שולח בכדי להתקיף את היריב. לאחר מכאן, השחקן הפעיל מנסה לגייס עזרה, הוא מציע לשאר השחקנים להצטרף אליו להתקפה. כל אחד מהם יכול להוסיף עד 4 חלליות לשער-על-חלל בכדי לתקוף. השחקנים שמצטרפים נקראים בני ברית, אם ההתקפה מנצחת אז גם הם זוכים בחלק מההפקר, כלומר, שליטה בכוכב. אם ההתקפה מפסידה, גם החלליות של בני הברית נהרסות, כלומר,  נשלחות לעיוות חלל.

העיוות, הוא עיגול קרטון מגניב שמונח במרכז הלוח, כל החלליות ה"מתות" נשלחות אליו, ואפשר להחזיר חלליות משם בתנאים מסוימים.

לאחר שההתקפה מבקשת עזרה, תורה של ההגנה לבקש עזרה, כלומר, השחקן המתגונן. בני הברית שמצטרפים להגנה, וזוכים – מקבלים חזרה חלליות מהעיוות כמספר החלליות שהקצו להגנה. כלומר, אם השחקן האדום עזר ב-3 חלליות להגן על הירוק, אזי מותר לו להחזיר 3 חלליות מהעיוות. אם ההתקפה ניצחה אגב, מותר לה לתקוף שוב בתור הזה.

אבל לא הכול עומד על מספר חלליות בלבד, ישנם קלפים רבים שמוסיפים לכל אחד מהצדדים נקודות תקיפה או הגנה. כל שחקן בוחר קלף בו ייעזר ומוריד אותו למשחק כשהוא חסוי. בעת ובעונה אחת ההתקפה וההגנה חושפים את הקלפים שלהם, מצרפים את המספר הרשום למספר החלליות וזהו בעצם הכוח. למי שיש כוח גבוה יותר, מנצח. אבל, אבוי – מה עם קלפי דיפלומטיה ותוספים ?

ישנם עוד כמה סוגים של קלפים ביד, ישנם עוד דיי הרבה סוגים של קלפים ביד, וזה מה שהופך את המשחק למעניין עד כדי בלגן הזוי משהו. ישנם קלפי תוסף, אותם ניתן לזרוק לאחר שכולם ספרו את הכוח, קלפים אלו מוסיפים תוספים קטנים (נניח, 3+, 1+) לאחד הצדדים ויכולים להטות את הדין. ישנם קלפי דיפלומטיה, השחקן שזורק קלף שכזה מפסיד באופן אוטומטי, אבל, על המתקיף לפצות אותו בקלפים עקב כך. אם שני השחקנים זרקו קלף דיפלומטיה, עליהם להגיע להסכם כלשהו תוך דקה אחרת שניהם יסבלו מתוצאות רעות ומרות. עוד קלפים, בהמשך –

כוחות חייזר

הקטע המעניין מגיע בכמה חוקים משעשעים, אחד מהם, הוא כוחות החייזר. לכל חייזר יש כוח שנותן לו לעקם את החוקים מעט (נו בסדר, דיי הרבה). ואז המשחק הופך להיות משעשע ביותר. למשל החלליות של ה"זומבי" לא מגיעות לעיוות לעולם (כמעט), כאשר ה"לוחם" תוקף או מפסיד, הוא מוסיף אסימונים לדף הדמות שלו, בהתקפה הבאה הוא מוסיף את סך האסימונים לנקודות התקיפה. ל"אמבה" מותר לשנות את מספר החלליות שלה בתקיפה לאחר גילוי הקלפים. ה"ברברי" יכול לשדוד קלפים מהיריב אותו ניצח כרגע, וכיוצא בזאת. מה שמאפשר לכל הגזעים לרמות את המשחק, ולהשתמש בכוחות שלהם בכדי לשנות את גזר הדין.

קלף מיוחד במשחק, הזאפ, מאפשר לבטל חלק מהכוחות החייזרים כאשר משתמשים בהם, או לבטל קלף זאפ אחר שנשלף, דבר שעלול לגרום לאנדרלמוסיה לא קטנה.

עוד מלאי קלפים, וטכנולוגיה

מלבד כל אלו, אפשר להכניס עוד קלפים לפי התאמת חוקים זו או אחרת. ישנם את קלפי ההבזק, שנותנים לשחקן יכולת מיוחדת של גזע אחר. אם קלף ההבזק מעניק לשחק את היכולת של הגזע שלו, אז, השחקן מקבל בעצם מגה-יכולת של עצמו. ישנם קלפי חפצים עתיקים שמעניקים יכולות כאלו ואחרות, ועוד דיי הרבה אפשרויות לשנות טיפה את החוקים כדי להנות יותר.

דבר אחד ששווה אזכור במיוחד הוא הטכנולוגיה. אם משתמשים בטכנולוגיה אפשר להניח בתחילת כל תור חללית אחת מהצי למחקר, ולאחר שזה הושלם להשתמש בו. שם, ישנם דברים ממש הזויים – כמו יצירת כוכב נוסף או הרס של כוכב קיים. הטבות שונות ומשונות שעשויות לשנות את מאזן הכוחות בגלקסיה!

לסיכום: בני אדם – לא מזיקים ברובם. כן, זה באמת רשום על הקלף של בני האדם. אבל רגע של רצינות, FFG עשו עבודה מעולה במשחק הזה, הוסיפו ערימות על ערימות של קלפים שונים ומשונים שאפשר להפיק מהם הנאה אינסופית, כמו גם חבילת גזעי החייזרים המרשימה שבאה בשלושה סוגים, גזעים למתחילים, מתקדמים ומומחים. כשהגזעים למתחילים מרמים פחות את המשחק, והגזעים למומחים ממש מרמים את המשחק.

משחק מהנה, ממכר, ומומלץ !

חברויות, יריבויות –  הידד, לכבוש את הגלקסיה !

סקירה: אלירן טלר

ציון סופי: 8.5/10             משחקיות: 8.5           חלקים: 9

 
2 תגובות

פורסם ע"י ב- 13/09/2009 ב- אלירן טלר, אסטרטגיה, הומור

 

2 תגובות ל-“Cosmic Encounter – התקלות קוסמית

  1. kufsa

    16/09/2009 at 12:24

    שאלות ותשובות (באנגלית) על החוקים ניתן למצוא כאן

     

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: