RSS

Power Grid (and Monopoly) – רשת החשמל, מונופול

13 ספט

כריכה

שם המשחק: PowerGrid   סוג המשחק: ניהול משאבים שחקנים: 2-6

גילאים: 12+                          זמן משחק: כשעה וקצת       מורכבות: 3, אנגלית נמוכה.

רשת החשמל הוא משחק ניהול משאבים שבו כל שחקן מגלם איל הון בעל חברת חשמל (ולא חברת החשמל כמו בארץ, לדוגמה). מטרתו של השחקן היא להשיג מונופול על שוק צריכת החשמל (דווקא כן כמו בארץ – ראו זה פלא!). זהו משחק "מונופול" וניהול משאבים נחמד מושקע וזורם, ואכן מעניק תחושה של איילי הון מסביב לשולחן אחד, רבים רק על כסף (מעתה יקרא אלקטוז).

לפני שאסקר את רשת החשמל, אסקר את המשחק הידוע יותר "המונופול", כחלק מסיקור זה. זאת על מנת לערוך השוואה (שלא בצדק כמובן) בין השניים, מכיוון שהראשון מאפשר להעמי את המונופול במקומו הראוי.

את מונופול אין צורך להציג, כולכם מכירים את החוקים – מטילים קובייה (או שתיים), מתקדמים מספר צעדים לפי המספר המוצג בגלול, ואז מחליטים אם לקנות או לא לקנות את הנכס. אם נפלתם על נכס של יריב, משלמים לו פיצויים ואם על קובייה מיוחדת, אז מבצעים את הרשום עליה. אומנם, מונופול הוא אחד המשחקים היותר מוכרים ונמכרים גם יחד בעולם – מיליוני אנשים שיחקו בו בגרסה זו או אחרת ולדעתי אין זה מן הצדק שהוא ישלוט ללא עוררין, וכמו כן הוא סובל מחסרונות רבים שלא תוקנו מעולם (למיטב ידיעתי, תקנו אותי אם גרסה כלשהי אכן תיקנה). למשל, האופן בו מתנהל המשחק הוא אקראי לחלוטין, זורקים קובייה, נעים קדימה בסכום הנקוב, ומחליטים האם לקנות, להקים בניין או לא. פה תמה ההחלטה הגורלית על מהלך המשחק, בהנחה שתיפול מספיק פעמים על תל-אביב תוכל להשיג לעצמך מונופול על העיר – ואם השחקנים האחרים נופלים על ת"א, תצא ברווח גבוה גם אם תיפול על נכסים של שחקנים אחרים. ישנם קלפים שעוזרים או מפריעים לך ואכן משפרים את החוויה, אך לא בצורה כזו שזה ישנה לכאן או לכאן. מה שמוביל אותי אל החיסרון העיקרי של המשחק והוא הזמן. אפשר לשחק שעות על גבי שעות, ועוד כמה שעות, לפני שמשהו באמת קורה. לא מתקדמים לשום מקום – מפסידים יותר, מרוויחים יותר, ושוב מטילים קובייה, ושוב קונים, עד למישהו נמאס או עד שמישהו פושט רגל ולאחרים נמאס. המשחק לא נגמר בשום צורה "טבעית", אין מטרה פשוטה וברורה, והסחבת יכולה להמשך דיי הרבה זמן לפני שמשהו קורה ובך הוא אינו משאיר טעם של עוד. כמובן, שאין לי את הזכות לדבר רעה כנגד האחים פרקר (יוצרי המשחק), אך אני חושב שאין סיבה שהוא ישלוט עדיין ביד רמה בעולם משחקי הניהול שישנם הרבה אחרים שיכולים לקטוף את כתר המלכות בקלות יחסית.

אחד מאותם משחקים שיכולים להיות מועמדים טובים להחלפת המונופול הוא רשת החשמל. גם אם כי הוא אינו מבוסס על קניה ומכירה של נדל"ן, הוא יכול לספק את החסר. במשחק זה כל שחקן יכול, אם יתכנן נכון, לשפר את מצבו במהלך המשחק ולהתקיל את היריב כך שיפסיד נקודות רבות. המשחק נפרש על פני שלושה שלבים, כשבכל שלב משנים מעט את החוקים (אסביר בהמשך), ובכל שלב מבצעים את הפעולות הבאות לפי סדר (באופן מחזורי, עד שמסתיים המשחק):

  1. 1. קביעת סדר השחקנים:

קובעים את סדר השחקנים כך שהשחקן הראשון הוא השחקן שבבעלותו הכי הרבה בתים, ולאחריו שאר השחקנים מסודרים בסדר יורד לפי מספר הבתים ברשת שלהם. פעולה זו חשובה לאיזון המשחק, ושאר הפעולות מתבססות על סידור שחקנים לפני "החוזק" שלהם בהתחלת הסבב.

  1. 2. מכרז על תחנות כוח:

בתחילה, משתתפים השחקנים במכרז על תחנות כוח שונות כאשר השחקן הראשון מתחיל, כל תחנה יכולה להאיר מספר כלשהו של בתים והיא עושה זאת על ידי ניצול של משאבים. למשל, אפשר לקנות תחנה שיכולה להאיר שני בתים תמורת שני פחי אשפה. ככל שמתקדם המשחק תחנות הכוח הופכות מעניינות יותר, חזקות יותר ואף ירוקות – יכולות להאיר בתים ללא צריכת משאבים. במכרז זה השחקן רשאי להצהיר שהוא רוצה לקנות תחנה מסוימת במחיר הנקוב שלה, לאחר מכן השחקנים האחרים יכולים להציע מחיר גבוה יותר. המכרז מסתיים כשכל השחקים הכריזו שאינם רוצים להעלות את ההצעה יותר – והמציע שהציע את המחיר הגבוה ביותר זוכה בה, גם אם הוא לא פתח את המכרז.

  1. 3. קניית משאבים:

שלב זה מבוצע הפוך, כלומר, השחקן האחרון מתחיל את הקנייה ראשון (כך בעצם השחקנים החלשים יותר מקבלים פה יתרון, מחיר השוק שהם ישלמו עבור משאבים יהיה נמוך יותר מאשר זה שישלמו השחקנים החזקים יותר). השחקנים רשאים לקנות משאבים מהשוק, והמספר הצמוד לכל ריבוע בשוק מסמן את המחיר עבור יחידה אחת של משאב, וכך כאשר למשל אזלו המשאבים במחיר של 5, השחקנים הבאים יאלצו לקנות משאבים במחיר של 6 וכן הלאה. ניתן לקנות בשוק חביות נפט, פחם, פחי אשפה ואורניום. אני באופן אישי מעריץ את השיטה הזו, כך בעצם מושגות שתי מטרות בו זמנית – האחת, השחקנים החלשים יותר יכולים להדביק את השחקנים החזקים יותר. השנייה, זוהי הדמיה מעניינת של כוחות השוק, והבאתה אל עולם משחקי הקופסה, דבר שחסר לעיתים במשחקים אחרים בהם מחיר של משאב כלשהו קבוע ולא תלוי ברכישות השחקנים האחרים.

  1. 4. בנייה:

גם בשלב זה משחקים גם כן בסדר הפוך, השחקן האחרון מתחיל. בשלב זה ניתן לרכוש בתים ולהציב אותם על הערים השונות. יש לשים לב למספר הגבלות : חובה לחבר בית מסוים לרשת קיימת, כמו כן חובה לשלם את עלות המוביל אליו, כלומר, אם על הצינור בין בית שלך לבית שאתה רוצה לבנות רשום המספר 10, אז עליך לשלם עוד 10 אלקטרו על החיבור בנוסף ל-10 אלקטרו על בניית הבית (כרשום על העיר). בנוסף, מספר הביתים בכל עיר תלוי בשלב בו המשחק נמצא. חובה לזכור דבר אחד נוסף – מספר הבתים ברשותו של שחקן משנה את מקומו במשחק.

  1. 5. בירוקרטיה:

השלב האחרון, והחשוב ביותר מבין כולם (לדעת השחקנים לפחות) – מרעננים את השוק על פי הרשום בחוברת ההוראות ומקבלים כסף על פי מספר הבתים שכל שחקן הצליח להאיר. חשוב לשים לב, שאם לשחקן יש שלושה בתים והוא מאיר רק שניים מהם, הוא יקבל כסף רק על שני הבתים שהצליח להאיר. השחקן שהצליח להאיר 17 בתים בשלב זה, מנצח את המשחק.

מבולבלים מעט מההנחיות?

הבה נציע סבב דוגמה: נניח שאנחנו בשלב הראשון, אלירן השחקן הראשון ויהודה השחקן האחרון.

אלירן מתחיל את המכרז על תחנות הכוח : הוא רואה תחנת פחם שממירה 2 פחם להארה של בית אחד במחיר של 6 אלקטרו. אלירן מציע 6, חן מציע 7, יהודה מציע 8, יואב מציע 9, תורו של אלירן שוב – יציע 10, חן יוותר, יהודה יציע 11, יואב יוותר, אלירן יציע 12 ויהודה יוותר. תחנת הכוח תעבור לבעלותו של אלירן במחיר ההצעה הגבוה ביותר – 12 אלקטרו. עתה, שאר השחקנים ישתתפו במרכז פרט לאלירן, שכבר קנה תחנה בסבב המכרז הנוכחי.

לאחר שכולם סיימו לקנות (או וויתרו כלל על תחנות כוח) הגיע זמן קניית המשאבים. מכיוון שיהודה השחקן האחרון, הוא מתחיל את הקנייה ראשון וקונה שתי יחידות פחם בעלות של 1 אלקטרו ליחידה. הקניה ממשיכה, ואלירן שהיה השחקן הראשון, יקנה אחרון – עתה נותר לו רק לקנות 2 יחידות פחם במחיר גבוה יותר של 5 אלקטרו ליחידה, כך שהוא ישלם עליהן 10 אלקטרו בסך הכל.

שלב הבנייה מתחיל, יהודה יבנה ראשון מכיוון שהוא השחקן האחרון. כשמגיע תורו של אלירן לקנות בית, הוא רוצה לקנות בית באשן ויש לו בית בדולסדורף (במפה של גרמניה למשל). הוא ישלם בסך הכל 19 אלקטרוז, 10 על הקמת הבית (כי שרשום במפה) ו-9 על המוביל לעיר הזו. על מובילים משלמים פעם אחת בלבד, ואם אפשר להגיע לאותה העיר בשני מובילים שונים, תועדף תמיד האפשרות הזולה יותר.

לבסוף, מקבלים ניקוד ומרעננים את השוק על פי הרשום בחוברת – אלירן מפעיל את התחנה הפחמית שלו, לאלירן שני בתים כזכור, אך היות והתחנה שלו יכולה להאיר בית אחד בלבד הוא יקבל הכנסות רק על עבור הבית האיר בלבד – 22 אלקטרו. בשלב זה הוא "נפטר" מהפחם אותו ניצל, שאר השחקנים גם הם מקבלים הכנסות ולבסוף מרעננים את השוק. תם סיבוב הנוכחי, ומתחילים סיבוב חדש באותו שלב של המשחק (אלא אם עלו התנאים לעבור לשלב הבא)!

לא אכנס ליותר מידי פירוט על ההבדל בין שלושת השלבים, דיי לומר כי בשלב מתקדם יותר ניתן לבנות יותר בתים על אותה העיר, התחנות שנמצאות במשחק נהיות חזקות ויותר והקצב שבו מתרעננים המשאבים משתנה.

לסיכום: אחד המשחקים המועדפים עלי בקטגוריית משחקי הניהול. אני קניתי מחשבון זול (כאלו של חמישה שקלים) בחנות לציוד לימודי וצירפתי, באיזשהו שלב, כל המרות הכסף עושות כאב ראש. בנוסף, הייתי ממש שמח לשחק את המשחק עם המכשיר של האשראי שמגיע בגרסאות החדשות של המונופול – אומנם בהתחלה זה כיף לשאת ולתת בשטרות של אלקטרו, זה נהייה מעט מייגע לקראת הסוף.

סקירה: אלירן טלר

ציון סופי: 8/10               משחקיות: 8.5           חלקים: 9

 

5 תגובות ל-“Power Grid (and Monopoly) – רשת החשמל, מונופול

  1. Matt Carey

    17/02/2010 at 05:41

    Admitting to wanting an iPad = instabury.

     
  2. אלכס

    26/09/2010 at 09:31

    זה בהחלט מייגע לשחק עם השטרות, אני פשוט עברתי לצ'יפים של פוקר ויש גם עיצובים לצ'יפים שאפשר להוריד מBGG

     
  3. פרחאור

    15/10/2011 at 18:32

    אני חושבת שצריך להמציא שיטת חישוב לניצחון במונופול. מה דעתכם?

     
  4. שוקו

    13/08/2013 at 02:59

    http://www.criticalmiss.com/issue10/CampaignRealMonopoly1.html
    הטענה כאן שבמקור צריך לשחק מונופול מהיר יותר

     

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: