RSS

Dominion – ריבונות

22 ספט

כריכה/דומיניון

שם המשחק: Dominion    סוג המשחק: קלפים, אסטרטגיה שחקנים: 2-4

גילאים: 10+              זמן משחק: חצי שעה עד שעה מורכבות: 3, אנגלית בינונית.

הקדמה

"כאבות אבותיך, אתה שולט לך בממלכה קטנה וחביבה הכוללת נהרות ויערות-עד. בניגוד להוריך, לך יש חלומות וציפיות! אתה רוצה להגדיל את הממלכה, עוד נהרות ועוד עצים. אתה רוצה לגדול לכדי ריבונות! אבל רגע! ישנו משהו באוויר, אבוי – עוד כמה שליטים מלבדך חשבו על אותו הרעיון! לעזאזל! אתה חייב להתחרות בהם ולהיות הראשון שיתפוס את חלקות האדמה הפנויות ולהגן על גבולותיך!"

אני חייב להודות שאני מעט אובד עצות בזמן שאני ניגש לכתוב ביקורת זו על דומיניון, אפשר לתרגם את השם כריבונות, אם מתחשק לכם. אני לא חושב ששיחקתי בו מספיק פעמים כדי להבין אותו לגמרי ומצד שני, גם אם הייתי משחק בו עוד מספר תלת-ספרי של פעמים – כנראה שעוד לא הייתי בטוח לגבי ההרגשה שלי. בדבר אחד אני בטוח, הוא מגניב מאד!

אם אתם מכירים את "מצודות" אתם יכולים להתחיל בו, לקשור אותו לעץ במשך שלושים שנה ולהשקות אותו בחומרים ממריצים ולעשות אותו ממש טוב. ובאמת, דומיניון הוא כמו המצודות של אלו שכבר עמוק במשחקי קופסה וקלפים. במשחק זה אתה מגלם שליט, מונרך, שברצונו להגדיל את הממלכה. מולך מתחרים שליטים נוספים שגם הם כמוך, רוצים להגדיל את הממלכה שלהם. המשחק מכיל אך ורק קלפים, ולמען השם, יש 500 מהם! כן-כן, קראתם נכון : חמש מאות קלפים !

בשלב ראשון כשפתחתי את הקופסה על שולחנו של ערן מ"טקטיקה", אני, הוא וחן קראנו יחד – "מה, זהו?!". הסיבה לקריאה  משונה זו היא פשוטה, הקופסה מגיעה עם כמה חבילות קלפים ארוזות בניילון, ותאו לא. כאילו, על זה הוצאתי מלאנתלאפים כסף ? (מעתה, זהו מספר רשמי).

אבל למען הפרוטוקול, יש תמורה בעד האגרה, כל הקלפים מושקעים עד מאד ונראה שהושקעה חשיבה רבה במשחק ובשילובים השונים של כל עשרות הקלפים השונים (לא סתם הוא זכה בציון 8 בBoardGameGeek נכון לכתיבת שורות אלו).

הקופסה והקלפים

קלפים, קלפים ועוד קצת קלפים

אפרט כיצד מתחלקים הקלפים ואחר כך אפרט קצת יותר כיצד מתנהל המשחק.

ישנם 500 קלפים בסך הכול:

130 קלפי אוצר המתחלקים לנחושת, כסף וזהב.

48 קלפי ניצחון המתחלקים לקלפים מחוז, דוכסות ואחוזה.

252 קלפי ממלכה, 10 קלפים מכל סוג ממלכה (בערך, לא אלאה בפרטים).

30 קלפי קללה ! יימח שמם!

32 קלפי "שומרי מקום", 7 ריקים ואחד זבלה.

אז על מה המשחק?

אחרי שעברנו על רשימת המלאי והמצאי, אסביר קצת יותר איך כל אלו משתלבים יחדיו למשחק. המטרה היא לאסוף כמה שיותר נקודות ניצחון בסוף המשחק, אלו הם קלפי הניצחון שמחולקים לנקודה, שלוש נקודות ושש נקודות. את הדברים הללו, מחוז, דוכסות ואחוזה, ניתן לקנות באמצעות קלפי האצור שמחלוקים ל-1,2,3 בערכם. עד לפה, דיי פשוט. העניין מתחיל להסתבך מעט, ולהיות מעניין ומהנה בהרבה כשאנחנו מכניסים פנימה את קלפי הממלכה (והקללה).

בגדול, לכל קלף ממלכה מספר דברים זהים. שמו, העובדה שהוא מעניק פעולה, המחיר והדברים שהוא מעניק לשחקן. בתורו, כל שחקן רשאי לפעול (באמצעות קלף ממלכה), לקנות, ולנקות את ידו (הסבר בהמשך…).

ניקח לדוגמה את קלף השוק, עליו כתוב בבירור "שוק", אם לא – נשים שלט קטן. בכל אופן, מחירו בקניה הוא 5 מטבעות, הוא מעניק לשחקן שלו בעת משחק את הדברים הבאים :

1+ קלף, כלומר –  השחקן שולף לידו קלף נוסף.

1+ פעולה, כלומר –  השחקן רשאי לבצע פעולה נוספת (מלבד השוק, שהוא עצמו פעולה).

1+ קניה, כלומר –  השחקן רשאי לקנות פעמיים בשוק.

1+ מטבע, כלומר –  השחקן קיבל מטבע נוסף בקניה בשוק.

מהלך הדברים הוא כזה, בתחילת תור משחקים קלף ממלכה, מבצעים את הפעולה שלו. לאחר מכן, קונים ומנקים את היד. מה זאת אומרת לנקות ?

בכל זמן נתון (כמעט), יש לכל שחקן 5 קלפים ביד. זו היד הפעילה שלו. מלבדה, לכל שחקן יש ערימת קופה וערימת מושלכים. בכל פעם שקונים דברים או משתמשים בדברים, קלפים אלו מושלים לערימת המושלכים, וכמו גם כל הקלפים שלא נוצלו מהיד. לאחר מכן, משלימים חזרה את היד מערימת הקופה הפרטית. כשזו נגמרת, טורפים את ערימת המושלכים והיא הופכת להיות ערימת הקופה החדשה.

הרעיון הוא, כשקונים דברים לריבונות הם מתווספים לערימת המושלכים ורק בסבב מאוחר יותר יהיה בהם שימוש. לכן, ישנן מספר תיאוריות שפיתחתי ואני בטוח שיהיו כאלו שלא יסכימו איתי, אבל מילא, הנה הן :

  • לא לקנות קלפי ניצחון על ההתחלה, אין להם שימוש בזמן המשחק אלא רק בסופו.
  • לקנות אוצר בעלות גבוהה, כלומר, להעדיף זהב וכסף על פני נחושת, מפאת העובדה שמעט זהב ביד עדיף מהמון נחושת. כלומר, אם אקבל ליד 5 נחושת הם יהיו שווים 5. אם אקבל ליד זהב אחד, כסף אחד ונחושת אחד – הם יהיו שווים כבר 6.
  • במקרה שישנם קלפים "רעים" במשחק, כאלו שפוגעים בך או מטילים קללה (שמורידה נקודות ניצחון בסוף משחק), קנה תעלות (MOATS) כאילו מחר לא מגיע J

אומנם הטקטיקה שלי במשחק לא הכי חשובה לכם כשאתם קוראים את הביקורת, אני מבין את זה – אבל מה שניסיתי להראות הוא, שלכל שחקן מתגבשת טקטיקה לניצחון במשחק. שלי היא כפי שתוארה לעיל, ואני מאמין שחלק מהאנשים משנים או מוסיפים דברים. אם כי המזל שולט באילו קלפים יצאו לך מהקופה, רק אתה שולט ב"איך תראה החבילה שלך" ולכן – כיצד תראה היד שלך !

במשחק רגיל מוציאים 10 ערימות של קלפי ממלכה, ישנם מספר תרחישים להוצאת הקלפים בסוף חוברת ההוראות נמצאים תרחישים סבירים למשחק, כמו משחק למתחילים, משחק על כסף וכדומה. למרות זאת, דרך נוספת היא לקחת את קלפי "שומרי המקום" של הממלכה (הם קלפי ממלכה רגילים רק שהצד השני שלהם צבוע בכחול), לערבב אותם ולשלוף באקראי 10 קלפים ומהם לבנות את הערימות.

לסיכום : אז זהו זה, בגדול – משחק מהנה ביותר שדורש חשיבה קדימה, בעיקר על בנושא של "איך אבנה את החבילה שלי, בהתחשב בגורמים השונים". נוסיף על כך קלפי ממלכה שכאשר משתמשים בהם קורים גם דברים רעים, וכאלו שקורים דברים טובים – המשחק הופך מעניין מאד. הייתי יכול לפרט את כולם, אבל אני חושש שרק אטריח את הקורא במידע לא חשוב J

סקירה: אלירן טלר       

ציון סופי: 9/10               איכות: 8,        אסטרטגיה: 7,          מזל: 4.

קישור לחוקים המקוצרים שתורגמו לעברית.

 

10 תגובות ל-“Dominion – ריבונות

  1. גדי

    06/10/2009 at 12:12

    ביקורת יפה וממצה.
    קניתי את המשחק לאחרונה ועדיין לא ממש שיחקתי אותו – רק קצת סימולציות לבד.
    יש לי הרגשה מסויימת שאין כמעט אינטראקציה בין השחקנים וזה מעין סוליטייר בחברותא. נכון יש את קלף מיליציה ומכשפה אבל רוב הזמן המעשים של המתחרים הם כמו רעש רקע ולא ממש משהוא שאתה יכול לפתח נגדו אסטרטגיה.

    עוד דבר – גיליתי שיש תוספת "שוק שחור" שנמכרת ב 5$ כולל משלוח אצל http://store.boardgamegeek.com

     
    • kufsa

      06/10/2009 at 16:14

      אני מסכים באופן חלקי. זה באמת יותר סוליטר עם עצמך מאשר משהו שבאמת תוקף או גורם נזק, אבל –
      הקלפים שגורמים נזק (לא רק מליצה ומכשפה, גם כאלו שגונבים קלפים וכיוצא בזאת) משנים מאד את החוויה🙂

       
      • גדי

        07/10/2009 at 16:59

        טוב, אתה כנראה צודק – עדיין שיחקתי משחק סימולציה אחד נגד עצמי, ועדיין לא ראיתי את הגנב ואולי אחרים שעוזרים לאינטראקציה.

        דרך אגב – אתה מכיר חוקים למשחק סוליטר?

        גדי

         
      • kufsa

        07/10/2009 at 17:56

        לא ממש, אבל הם קיימים ב-BGG

         
  2. natalie

    21/05/2010 at 20:04

    היי,
    רציתי לדעת איפה אני יכולה לרכוש את המשחק?

    וגם את אתם מכירים את stone age.

    אני מכירה רק את החנות הקובייה… ושם כרגע אין…

     
  3. איתי

    05/05/2011 at 16:47

    משחק טוב, התמכרתי אליו כבר מזמן. האמת שרק עכשיו גיליתי על קיומו של האתר הזה, חשבתי שמשחקי הקופסא בישראל פחות מדי מפותחים על מנת שיהיה אתר שלם על ביקורות עליהם. עבודה טובה:)

    אני רוצה דומיניון בעברית! מי איתי?

    נ.ב. למי ששאל איפה קונים, אני אישית מזמין מאיביי או מBGG

     
  4. kufsa

    05/05/2011 at 18:44

    איתי, טוב לשמוע שאתה איתנו! הוריי – הפץ את הבשורה!🙂
    [יש גם קב' פייסבוק]

    בקשר למשחקים בעברית, ספק שיהיו הרבה. אין שוק מסחרי להכל, רק דברים כמו מאנצ'קין, דראקון, מו"ד וכיוצא בזאת.

    ואחרון, אפשר גם לקנות בארץ למי שרוצה, כרגע בפריק ובמאנקי-טיים ובעוד כמה חנויות שמצויינות בצד של הקישורים🙂

    יום נעים

     

כתיבת תגובה

 
