RSS

Arkham Horror – האימה בארקהם

07 דצמ

 

שם המשחק: Arkham Horror      סוג המשחק: הרפתקאות, שיתופי שחקנים: 1-8

גילאים: 14+              זמן משחק: 2-4 שעות מורכבות: 3, אנגלית בינונית.

הקדמה

ג'ו הביט בשעונו וראה כי השעה היא שעת ערב מאוחרת אך למרות זאת שם פעמיו ללא ליאות לעבר הבית הנטוש. שמועות רבות נסובו סביבה בקתה הרוסה זו – אך השמועה שבגינה בא לפקוד את המקום היא השמועה על שער היורק מפלצות ממקום אחר לעיר ארקהם. ג'ו התקשה לשכנע אנשים באמת נוראית זו מכיוון שהשנה היא 1926 ועתה אנשים לא נפחדים פתאים כמו פעם. הוא הציץ דרך דלת העץ הרקובה והמטה ליפול, אור אדום כדם נגלה מבפנים. אלוהים אדירים! מפלצות נוראיות צבאו על שער בעומק הבקתה, הו! האימה!

ג'ו השתדל לשמור על שפיותו שעוד עמדה לו ונכנס אל התופת!

 

מה לאלף עזאזל?

ה.פ.לאבקראפט, זהו השם שצריך להכיר. לאבקראפט היה סופר אימה שחי בשנות ה-20 של אמריקה וכתב על מה שהוגדר בזמנו כ"בִידיוֹן מוזר". משחק זה מתרחש בעלילה שלו באמריקה של שנות העשרים, בעיר הבדיונית ארקהם שבמסצ'וסטס. בעולם קיימים העתיקים, ישויות חייזריות נוראיות שממתינות לשלוט בחורבות שישאירו מכדור הארץ. אחד אותם יצורים הוא קת'הולו המהולל, הכהן האדיר שחיי בעיר העתיקה ראל'יה ומשגע את מוחם של הרגישים בהזיות ובפסיכוזות נוראיות.

 

עתה נפרץ הסכר בין העולמות, שערים אל עולמות מוזרים ונוראים נפתחים באופן אקראי בארקהם העיר ויצורים נוראים ואיומים והו- אלוהים! מה זה הדבר הזה שכרגע עבר בשער?! לברוח! לברוח מהר! לפני שהעתיקים יצאו מהשער ויאכלו את כל אלוהינו ואת נפשותינו, לברוח ומהר!

 

אז מה קורה במשחק?

האימה בארקהם הוא משחק הרפתקאות שיתופי ומחודש שבו כל שחקן מגלם את דמותו של חוקר בעיר ארקהם שמטרתו לגלות את הסיבה שבגינה נפתחים שערים, ולנסות לסגור אותם לפני שאחד מהעתיקים, שאותו בוחרים בתחילת משחק, יתעורר וישמיד ויחרב את הכול. כל שחקן מקבל לעצמו דף דמות, דמות קרטון מייצגת והמון גוּדיז. במהלך המשחק משוטטים בעיר – מחפשים אחר רמזים, סוגרים שערים, ובגדול – מנסים למנוע מהרעים הגדולים מאד להגיע ולהחריב את הכול.

 

כל מה שיש לשחקנים להשתמש בו הוא המיומנויות שלהם: מהירות/חמיקה, קרב/רצון, ידע/מזל וחפצים הנקרים בדרכם. במהלך המשחק אפשר לשנות מעט את המיומנויות ובכך לתת תוסף קל למיומנות אחת על חשבון מיומנות אחרת, דבר שעוזר להימנע מ"סתם שיטוט אקראי". השחקנים נמדדים בסיבולת ושפיות, כשאחד המדדים האלו צונח, הדמות מובלת לבית החולים או בית המשוגעים! לפחות עד שמצבים מתייצב ואז הם יוצאים שוב לחקור את האימה המשוטטת בארקהם.

 

הו, האימה!

במהלך השיטוט בארקהם הדמויות נקלעות לאירועים מוזרים שקורים להן, בכל אזור קורים דברים אחרים ומידי פעם נשלף קלף מיתוס, אימה נוראית שנופלת על כל תושבי ארקהם שבמהלכו גם צצות מפלצות חדשות מהשערים הפתוחה, ועוד שערים נפתחים להם. במהלך המשחק, ואם הצליחו הדמויות להתגבר על מכשולים, הן זוכות ב: כשפים, בני ברית, מיומנויות וחפצים שונים. כל אלו יסייעו לנצח את הרוע הנוראי שמאיים לפרוץ דרך השערים. כשצצות מפלצות חדשות על הלוח אנחנו נקדם את מאזן האימה בעיר. כשהמאזן עולה דיו, חנויות מתחילות להסגר, אנשים מתחילים לברוח ופאניקה כללית שולטת בארקהם. לא רק שהעתיק יכול להתעורר אם יש יותר מידי המולה בארקהם, גם האפשרויות של השחקנים מצטמצמות אם הם מרשים לעצמם להעלות את מפלס האימה בעיר.

 

על שערים ואנשים

יש כמה דרכים לנצח במשחק. הטובה מביניהן היא לחתום מספיק שערים. זאת אפשר לבצע על ידי מעבר דרכם אל מימד אחר, לנצח אותו, לחזור ולהשקיע דברים מסוימים. אז הרוע העתיק לא יתעורר והעיר תנצל מההשמדה הבטוחה. דרך נוספת, ומשעשעת היא להלחם ממש מול העתיק שמגיע לעולם כי – נו – אפשרתם לו חבורת לא יוצלחים. זה לא פשוט כלל, אבל זה משעשע בכל אופן.

 

קצת מעבר

כיאה למשחקי Fantasy Flight Games הקופסה הקטנה (יחסית) עמוסה בכל טוב. בלוח מתקפל שנפתח לגודל מרשים במיוחד, קוביות, חוקרים, סמנים שונים ומשונים, מיומנויות, חפצים, כשפים, בני ברית וכיוצא בזאת. דבר אחד בלבד לא הגיע עם הקופסה, וזה שק מפלצות אמיתי. על פי החוקים, יש לשלוף מפלצות באקראי משק/קופסה וכדומה. הייתי מצפה מFFG שיביאו שק שכזה עם המשחק – אך לא הגיע. לעיתים אף נשמעו ביקורות כלפי המשחק שיש לו יותר מידי קלפים וסמנים, אבל זה עומד בקו אחד עם הרבה ממוצרי FFG.

 

נרחיב את הדיבור (נוסף ב-18.12.09)

למשחק יש דיי הרבה הרחבות כששתיים מהן גדולות וכמה קטנות יותר. בקטנות אפשר למצוא עוד קלפים נוספים לבסיס ועוד קלפים נוספים שמתפקדים כתוספת לבסיס. עוד מפלצות, חוקי עזר נוספים (בדרך כלל חוקי העזר גורמים למשחק להיות פחות שפוי. למשל ב"עז ביערות האפלים" החוקים גורמים לעוד מפלצות להופיע ולעוד זוועות להתרחש בכל שלב). בהרחבות הגדולות לא שיחקתי מעולם, אך מקבלים בהם הרבה יותר: לוח משחק נוסף,  חוקרים נוספים, עתיקים נוספים, רוע נוסף, מפלצות נוספות והמון המון קלפים (כ-300 קלפים נוספים בכל הרחבה, מעולה!).

 

לסיכום

אחד מהמשחקים השיתופיים ההזויים יותר, והאפלים יותר. בתור מעריץ קת'הולו ידוע, וחבר בכת קת'הולו מזה שנים (לא הייתי צריך לגלות את זה, לעזאזל!) אני ממש אוהב את המשחק, ובכלל, את האימה שמשוטטת לה בארקהם. הוא לא המשחק הכי מוצלח גם מבחינה שיתופית וגם מבחינת ההרפתקה, אבל הוא נחמד ביותר ואם אתם קת'הולו-הולים, הוא אכן ידבר אל ליבכם, ומוחותיכם, ואל שיגעונותיכם! מואהאהאה!

סקירה: אלירן טלר       

ציון סופי: 8/10               איכות: 8,        אסטרטגיה: 6,          מזל: 5.

 

נ.ב. למי שרוצה לדעת יותר על הסגנון של לאבקראפט, מוזמן למצוא בספרייה את "התוהו המזדחל" וגם לנסות את גרסת הסיפור הקצר שלי ל"קריאתו של קת'הולו".

 
2 תגובות

פורסם ע"י ב- 07/12/2009 ב- אלירן טלר, הרפתקה, שיתופי

 

2 תגובות ל-“Arkham Horror – האימה בארקהם

  1. kufsa

    18/12/2009 at 10:55

    נוספה פסקה חדשה על ההרחבות של המשחק שנשכחה בעריכה🙂

     

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: