RSS

חוקי-בית נגד חוקי-משחק

03 אוק

מי לא מכיר את הדילמה הזו: משחקים משחק לפי החוקים הכתובים שלו, ואחרי פעם-פעמיים מרגישים שהוא לא בנוי טוב. בין אם זה המשחק קשה מדי לשחקנים (Arkham Horror), או כזה שבנית הלוח קובעת יותר מדי (Runewars), או אפילו מה עושים עם הקלפים שזרקנו הרגע (Starcraft).

חלק מהשחקנים בוחרים בגישה של "המפתחים עשו את זה אז זו הדרך הטובה ביותר".

חלק מהשחקנים מפסיקים לשחק במשחק כי זה מבאס אותם.

ויש עוד חלק, אלו שעוברים לשחק בחוקי בית.

אז מהם חוקי הבית בעצם?

חוקי הבית הם יכולים להיות שינויים בחוקים, הוספה או החסרה של חוקים. ניתן לקבוע את חוקי הבית בכמה אופנים:

  1. הבעלים של המשחק קובע אותם לפי ראות עיניו ומנסה אותם על אחרים. כמו שחבר של הקופסא עושה ברגעים אלו ממש ל-Runewars.
  2. שיתוף פעולה מצד קבוצת המשחק, למשל אם רואים שמשחק מסויים קשה מדי בדרך אחת של משחק אז אולי אפשר להפחית את כמות הקלפים הנשלפים או להוריד את כמות המפלצות וכו'. מה שאנחנו מנסים לעשות ב-Battlestar galactica.
  3. שיתוף פעולה רחב היקף. את השיטה הזו אני אישית הכי אוהב בגלל שאתה לומד את המשחק עם החבורה שלך קודם. ואח"כ אחרי שאתם מסדרים לכם חוקי בית, הולכים לפורומים בעולם ורואים איך אחרים משחקים את המשחק. ככה למשל אימצתי חוקי בית ל-Starcraft, ואפילו למו"ד 4. חוקי הבית האלו לפי דעתי אולי משנים את החוקים הרגילים והקבועים של המשחק אבל הם מורידים את רמת הבאסה של המשחק בחלק מהמקרים.
    ב-Starcraft למשל, בסוף כל סיבוב אחרי שאתה משלים את היד לשישה קלפים (בין אם זרקת מיותרים או הוספת חדשים) מערבבים מחדש את החבילה ביחד עם הקלפים שזרקת. נכון שמצד אחד המשחק נהיה "קל" יותר. אבל מצד שני זה חוסך את הקטע שבו אנשים היו קונים טכנולוגיות לקראת סוף החפיסה שלהם ואז הם יודעים בדיוק איזה קלפים יצאו להם בזמן קרב. בגלל זה אני חושב שאולי המשחק לא נהיה "קל" יותר אלא מוסיף לו עניין כי ככה אתה לא יודע בדיוק אלו קלפים יצאו לך וגם גדל הסיכוי שיצאו לך קלפים שאתה לא צריך.

ישנם גם משחקים שמעודדים אותך ליצור חוקי בית, נכון שאלו יותר משחקי תפקידים, למשל אחד החוקים הבסיסים של מו"ד הוא שרצוי ומומלץ לשנות חוקים שלא מתאימים להוסיף דברים חסרים ואפילו להחסיר דברים מיותרים.

אז מצד אחד חוקי הבית נשמעים אחלה, אז למה לא להשתמש בהם כל הזמן?

הבעיה הגדולה היא כאשר מזמינים מישהו חדש לחבורה והוא מכיר את המשחק. לרוב הוא טוען שהמסביר טועה ושהחבורה לא משחקת נכון. לעיתים הוא קולט שמסבירים לו שאלו הם חוקי בית והם נועדו להפוך את המשחק לכייפי יותר. אבל אם הוא לא קולט אז זה מרגיז בעיקר כי השחקנים רגילים לסט חוקים מסויים שלרוב הגיע אחרי הרבה עבודה קשה ולחזור ולשחק בחוקים הרגלים, שלא היו טובים ובגלל זה הם הברו הסבה, מוריד את הכיף מהמשחק.

עוד בעיה בחוקי הבית היא, אם בעלים של המשחק עושה את חוקי הבית לבד ואין לו הרבה רקע במשחקים מאותו סוג הוא עלול ליצור חוקי בית לא מאוזנים אשר עלולים לגרום להעדפה לצד אחד במשחק, לרוב לצד המועדף על ידי השחקן עצמו. אז מה שקורה מצד אחד חוקי הבית ביאסו את כל הקבוצה אבל עכשיו החוקים החדשים מבאסים יותר את שאר השחקנים בעוד שהבעלים של המשחק נהנה יותר.

בכל פעם שעושים את חוקי הבית יש תמיד יש את הדילמה הנצחית, האם בכלל יש מקום לחוקי בית. אחרי הכל לרוב את המשחק עשו הרבה אנשים שהריצו הרבה גרסאות מוקדמות של המשחק ולרוב המשחק מאוזן. אפשר לראות את זה טוב שברוב המשחקים הם לא מוציאים חוקים חדשים לגמרי וגם בתיקון טעויות (Errata) אין שינויים רבים. אז אולי בעצם המשחק נועד להיות קשה ומבאס, כי יש גבול כמה משחקים קלים יש.

בכל מקרה, אם בחרתם לשחק בחוקים הרגילים מומלץ בחום להתעדכן ב-FAQ שיוצאים למשחקים ובתיקון טעויות. יש מקרים שבהם זה משמעותי וזה נובע ממש טעות דפוס, כמו ב-Runewars שיש איזור שבטעות רשום שיש בו הרבה יותר מדי יחידות וזה תוקן די מהר. ותלמדו את החוקים כמו שצריך כי לפעמים על קוצו של חוק קטן וזניח המשחק מתבאס וברגע שקולטים את החוק הזה המשחק חוזר להיות מהנה.

ואם בחרתם כן ללכת על חוקי בית. תקפידו על ההמלצות שלי (שלפחות ככה אני ממציא חוקי בית):

  1. לוודא שהשחקנים רוצים חוקי בית. זה שאתה מתבאס לא אומר שלכולם רע.
  2. לא לשנות הכל לגמרי.
  3. לא לעשות העדפה לצד אחד במשחק. לא לטובה ולא לרעה.
  4. לא לחקוק הכל בסלע, כמו שהאנשים שעשו את המשחק עשו אותו לאורך הרבה זמן והרבה משחקי נסיון ככה גם אתה צריך, הסיכוי שתצליח בפעם הראשונה הוא קטן.
  5. להשאר ברוח המשחק. לא להפוך משחק תפקידים ליותר אסטרטגי ולהפך. לא תמיד יש מקום לשינויים כאלו.

ובכל מקרה מאוד חשוב, להבהיר לשחקנים חדשים שבאים שמשחקים לפי חוקי הבית ולא לפי חוקי החברה.

זה ימנע ויכוחים מיותרים ובעיקר את הדבר השנוא עלי ביותר שהוא בדיקת החוקים כל שניה.

והכי חשוב, יותר מכל החוקים באשר הם – תהנו מהמשחק ומהחבורה.

 
2 תגובות

פורסם ע"י ב- 03/10/2010 ב- יהודה חלפון, כתבות תוכן

 

2 תגובות ל-“חוקי-בית נגד חוקי-משחק

  1. טל

    03/10/2010 at 22:56

    הבעיה האמיתי היא ששחקנים חדשים רגיליםי לחוקים הרגילים ולא רגילים לחוקי הבית -גם אם הסבירו להם אותם, יקח זמן עד שיוכלו לשחק בהם באותה רמה של בטחון שיש להם בחוקים הרגילים. חבל שאין מערכת של הוספת חוקים למשחקים לפי המשוב של השחקנים – ככה אפשר היה להכיר מראש כמה מערכות מקבילות של חוקים, ולהחליט בכל משחק באיזו משתמשים. משהו כמו מלחמות הדמקה הידועות – בלי אכילות אחורה או עם.

     
    • יהודה

      04/10/2010 at 12:02

      זה נכון,
      אבל בגלל זה אמרתי שלא לשנות הכל הרבה ולא לעשות שינויים גדולים מדי.
      ככה אחרי סיבוב שניים אפשר לקלוט את חוקי הבית.
      הרעיון הוא לא לשנות את המשחק לגמרי, אלא להפוך אותו למהנה יותר.

      כשאני עושה חוקי בית אני עושה אותם לפי השיטה השלישית, ואז יש לי חוקים שמבוססים על משובים של שחקנים בכל העולם. אבל אני בוחר לשנות את החוקים שמפריעים לשחקנים בחבורה שלנו.
      בגלל זה אי אפשר לעשות מערכת אחת לשינוי חוקים, כי לכל חבורה יש דברים אחרים שמפריעים לה.

       

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: