RSS

Starcraft: The Board Game – סטארקראפט: משחק הלוח

19 אוק

שם המשחק: Starcraft: the board game          סוג המשחק: אסטרטגיה שחקנים: 2-6

גילאים: 12+              זמן משחק: 3-4 שעות מורכבות: 3, סבירה.

הקדמה

ג'ים ריינור מסתכל על הכוחות שלו פזורים על פני הגלקסיה. הוא מתלבט איזו פקודה להניח לכוחותיו, מצד אחד הוא יכול לפקוד על תנועת כוחות חדשים ל-Moria ובכך לבסס את כוחו שם ומצד שני מעקצץ לו החשק לטכנולוגיה החדשה של ה- Battlecrusiorsשיכולה לבסס את מעמדו כשליט האוויר במערכה. הוא בוחר את הפקודה בקפידה ומניח אותה על הכוכב. אלדריס מהצד השני מגחך לו ומניח בבטחון רב את הפקודה שלו על זו של ג'ים. בתחילת הסיבוב כל המנהיגים מגלים למה אלדריס היה כה בטוח בעצמו, הוא הופך את הפקודה ומראה לכולם איך הוא מזיז את צי ה- Carriersשלו ל-Moria ומוחק את שארית צבאו של ג'ים ומבסס לעצמו עמדה טובה יותר לכיבוש שאר הגלקסיה.

My life for AIUR!

כולם מכירים את המשחק מחשב Starcraft, ואם לא אז לכו לשחק בו עכשיו (ורצוי גם בשני). בניגוד למשחק אסטרטגיה של Warcraft, שנחשב לדי עלוב Fantasy Flight Games החליטו להוציא משחק אסטרטגיה עם קצת יותר עומק עלילתי ועם דגש על הגיבורים שליוו אותנו במשחק כולו.

בניגוד ל-Warcraft המבוסס משושים פה אנחנו בונים את הגלקסיה שאנחנו משחקים בה, ומה שבנוי מאוד נחמד הוא שגודל הגלקסיה נקבע על פי כמות השחקנים, כל שחקן מקבל שני כוכבים למיקום. ולא רק שאנחנו מניחים את הכוכבים אנחנו גם קובעים איך הם היו מחוברים לכוכבים אחרים, פה הם הכניסו מנגנון מגניב ביותר של "תלת-מימד". בגלל שאי אפשר פיזית למקם את כל הכוכבים אחד לי השני, ולכל כוכב יש כמות מוגבלת של כמות חיבורים החבר'ה ב-FFG המציאו לנו את ציר ה-זד. ציר ה-זד הוא הדרך שלהם להגיד לנו שהכוכבים נמצאים אחד מעל השני בחלל התלת מימדי, אותי אישית זה מאוד הרשים כי ככה אנחנו בעצם מונעים את הגישה שבה שחקנים יוכלו למקם את הכוכבים שלהם במקום כזה שרק ממקום אחד יהיה אפשר להגיע אליו.

הפלגים במשחק

המשחק מחולק לשלושת הגזעים הקיימים במשחק, ה-Protos, Zergו ה-Terrans. לכל גזע יש שני מנהיגים שהיו במשחק.

לפרוטוס יש את: Aldaris, Tassadar.

לזרג יש את: The overmind, The queen of blades.

לטראן יש את: Jim Raynor  , Arcturus Mengsk.

אני לא אהרוס לאלו שלא שחקו במשחק בפירוט על העלילה של כל מנהיג, אבל לאלו שכן שחקו במשחק אני יכול להגיד שכן יש סוג של בעיה במנהיגים האלו מבחינת העלילה של המשחק.

לכל גזע במשחק יש את היחידות של אותו הגזע כמו במשחק מחשב. כמות היחידות שוות לחלוטין בין המנהיגים כנ"ל לגבי קלפי הטכנולוגיה וקלפי הקרב (נגיע אליהם בהמשך). אז איפה ההבדל בין המנהיגים אתם שואלים?

ההבדל הוא בתנאי ההתחלה ונצחון המיוחדים של כל מנהיג. למשל ג'ים ריינור מתחיל עם יותר פועלים לעומת ארקרורוס מנגסק.

ולאלדריס יש תנאי ניצחון מאוד בעיתים, כי הוא מעלה את כמות הנקודות נצחון של האחרים ב-5 ואת שלו הוא משאיר כרגיל ובנוסף הוא מנצח כשאר המשחק נגמר בשליפת קלפי The End Draws Near.

מעבר לזה אין באמת משמעות למנהיג שבחרתם.

החסרון בגיוון הזה גורם לכך שקרבות בין מנהיגים באותו גזע עלולים להיות משעממים מעט לעומת קרבות בין גזעים שונים.

המרכיב האסטרטגי

במשחק הזה המרכיב האסטרטגי הוא מאוד חשוב. מעבר לקרבות ומה אני בונה ואיפה, מגיע המרכיב האסטרטגי כבר בשלב הנחת הפקודות. לכל שחקן יש אפשרות לבצע ארבע פעולות בכל סיבוב משחק, הפעולות הן:

תנועה – אל הכוכב או בתוכו, והתחלת קרב.

בניה – לפי הסדר הזה: יחידות, מבנים בבסיס, בסיס חדש בכוכב.

מחקר – השחקן שולף קלף אירוע ובוחר לקנות טכנולוגיה, כל טכנולוגיה היא שיפור ליחידה אחת או יותר או שיפור כללי לשחקן.

את הפקודות השחקן מניח על הכוכב שבו הוא רוצה לבצע את הפקודה, למחקר אין משמעות לאיזה כוכב פרט לזה שהוא חייב להיות בכוכב בשליטה (לפחות חלקית) של אותו השחקן.

עכשיו נכנס הרכיב האסטרטגי. את הפעולות מבצעים מהפקודה העליונה לתחתונה. ז"א שאם אתה רוצה לבנות בסיס בכוכב חדש אתה צריך קודם להניח את פקודת הבניה ואח"כ את פקודת התנועה לאותו כוכב. מעבר לסדר הפעולות, לכל כוכב יש ערימת פעולות אחת, לכן אם הרבה שחקנים שמים פעולות על אותו כוכב פועלים לפי הסדר המופיע בראש הערימה. המצב הזה גורם לכך שזה לא רק חשוב איזו פקודה לשים על הכוכב אלא גם מתי ביחס לשחקנים האחרים כי בסוף אתה מצד עלול להתקע בלי יחידות להזיז לאותו כוכב ומצד שני להיות עם מחסור ביחידות שהשחקן השני יביא לאותו כוכב ואז תאבד את השליטה על הכוכב עוד לפני שעשית בו משהו.

הקרבות

הקרבות במשחק מורכבים להפליא אבל אני אגע בהם קצת, כי אחרי הכל מה זה משחק אסטרטגיה ללא קרבות מגניבים?

בגדול מאוד הקרבות מתנהלים בין יחידה אחת מהצד התוקף ליחידה אחרת מהצד המגן. השחקן המתקיף בוחר איזו יחידה הוא מציב מול יחידה מהצבא המגן. יחידות עודפות משמשות כיחידות תמיכה לקרבות.

לאחר סידור היחידות כל שחקן בוחר קלף אחד מיד הקרב שלו ואותו הוא מניח מאחורי היחידה שלו, הערכים על הקלף הם הערכים שקובעים את עוצמת היחידה.

הבעיה בשיטה הזו היא שאתה כמתקיף יכול למצוא את עצמך בבעיה כי הקלף שלך פחות חזק מהקלף של המגן למרות שעל הניר היחידה שלך חזקה יותר.

כמו שחבר שלנו אומר, הוא לא אוהב את הרעיון שיש תמיד חשש שליריב יש קלף חזק יותר או יותר מזל בקוביה וזה מבאס את האסטרטגיה במשחק. במקרה הזה אני מסכים מאוד.

איך מנצחים? והמרמור הנובע מזה.

המשחק מסתיים באחת משלוש דרכים:

  1. מגיעים לכמות נקודות הכיבוש המתאימה, 15 במשחק רגיל 20 עם אלדריס.
  2. בתחילת שלב שלוש של המשחק כאשר שחקן מנצח בנצחון מיוחד הוא מנצח במשחק.
  3. בשלב שלוש של המשחק עלולים להשלף קלפי The End Draws Near, הקלפים האלו תמיד משוחקים כולם וכאשר יש שניים כאלו במשחק הוא נגמר. השחקן בעל הכי הרבה נקודות מנצח אלא אם אלדריס משחק ואז הוא מנצח.

עכשיו מגיע המרמור הכי גדול במשחק, אני אסביר למה:

  1. יש את השחקנים המתחפרים. הם כבר מתחילת המשחק בוחרים על איזה מהכוכבים שלהם הם יבנו את הבסיס שלהם, ואיפה הם ישימו אותו בדיוק כדי שהם יצברו הכי הרבה נקודות כיבוש בכל תור. הם ינצחו רק על בסיס זה שהם מתחפרים בבסיס ולא מזיזים את הצבא בכלל. ואז שאר השחקנים מתמרמרים על הנושא.
  2. יש את אלו שרצים על הנצחון המיוחד שלהם. ישנם שחקנים שלא אוהבים נצחון כזה אז הם מתבאסים שמישהו מנצח ככה, למרות שלכל השחקנים חוץ מאלדריס הנצחון המיוחד די זהה בין השחקנים (שליטה על כמות אזורים כזו או אחרת). בכל מקרה נצחון כזה מוביל למרמור.
  3. סיום המשחק בשיטת The End Draws Near הוא הנפוץ ביותר, אבל כאשר אלדריס משחק אז אחרים מתבאסים שהוא ניצח למרות שהוא יכול להיות החלש ביותר במשחק. וגם אם הוא לא נמצא זה מבאס שהמשחק נגמר בזה שזה עם ההכי הרבה נקודות מנצח ואז השחקנים מתבאסים בגלל הסיבה הראשונה.

לסיכום –

בעד:

המשחק עצמו מגניב למדי, הרעיון האסטרטגי של כל סדר הפעולות הוא חדשני (בשבילי לפחות) והוא אחלה. ההרכבה של הגלקסיה היא נחמד מאוד והרבה פחות תובענית מאשר ב-Runewars. לראות ולהזיז את היחידות שהתרגלנו אליהן מהמשחק מחשב זה פשוט חלום.

נגד:

אפקט המזל בקרבות מאוד מעצבן, אישית יצא לי לנצח עם יחידה מעפנה יחידות הרבה יותר מתקדמות רק בגלל שילוב קלפים. היכולת להתחפר בבסיס שלך אותי אישית מבאסת, לראות איך אני מפסיד רק בגלל שאחד השחקנים בחר כוכב עם שתי נקודות כיבוש והוא מתחפר בו עם טונות של יחידות. הקטע עם אלדריס הוא בעייתי כאשר כל השחקנים באותה רמה, כי יש לו יתרון על פני השחקנים האחרים. אבל הוא אחלה כאשר רוב השחקנים מכירים את המשחק ויש שחקן אחד חדש אז הוא מאזן את המשחק.

אני אישית אוהב את המשחק, למרות שלא שחקתי בגרסה הרגילה שלו כבר לפחות שנה וחצי, כי ההרחבה (ביקורת בעתיד) מוסיפה כל כך הרבה וממש הרבה יותר מאזנת ומשלימה את המשחק. הציון היחסית נמוך נובע מזה שצריך כחצי שעה בשביל לסדר את המשחק לפני ואותו זמן אחרי וזה בנוסף לחסרונות של המשחק.

סקירה: יהודה חלפון    

ציון סופי: 7/10               איכות: 8,        אסטרטגיה: 9,          מזל: 7 .

 

תגובה אחת ל-“Starcraft: The Board Game – סטארקראפט: משחק הלוח

  1. Amitloaf

    03/02/2011 at 14:20

    אני ממש לא מסכים איתך. אנחנו משחקים כבר המון זמן בלי ההרחבה. בד"כ המשחק דווקא נגמר באחד הנצחונות המיוחדים. כמעט כל פעם שהנקודות עולות מישהו מתקרב לנצחון המיוחד שלו ומתחיל להריץ קלפי איוונט כדי להגיע לסטייג' 3.
    חוץ מזה שאין בקרבות כמעט מזל. אתה מסתכל על זה לא נכון. נכון, יש פעמים שאתה לא מקבל קלף שאתה רוצה. אבל זה מדמה HP. במשחק הרגיל אם החייל שלך התקיף חייל אחר, הוא כנראה נפצע ואז בקרב הבא יש סיכוי גבוה שהוא ימות (אלא אם החיים שלו מתחדשים כמו אצל הזרג). פה זה ממומש ע"י לתת לך כמות של קלפים שכשהם אוזלים לאט לאט זה מדמה את הירידה בHP שלך (ולכן זרג מקבלים קלף נוסף בסוף כל קרב, בגלל ההתחדשות). אז כן, אם אתה במקרה מקבל קלף טוב אחרי קרב קשה, זה מזל טוב. אם אתה לא מקבל, זה לא מזל רע, זה חלק מאיך שהמשחק בנוי. אתה לא רוצה שזה יקרה, תלמד לנהל את הקלפים שלך ולבחור קלפים נכונים בקרבות ובסוף כל תור בשלב ה Discard.
    ובקשר לשחקנים המתחפרים. עד היום כל פעם שמישהו התחפר הוא הפסיד. תמיד אפשר להתחפר על איזה כוכב או שניים. מהר מאוד יתקפו אותך משני צדדים ויורידו אותך, או שאחד השחקנים האחרים ישתלט על מספיק כוכבים כדי להתקדם הרבה יותר מהר ממך ואז ינצח בנצחון מיוחד לפני שאספת אפילו 6 נקודות נצחון. חוץ מזה שבגלל שבקרבות מקבלים הרבה יותר קלפים בתקיפה מאשר בהגנה, אפילו שני קרבות עם מספר יחידות גדול יספיקו כדי להעלים למתחפר את כל הקלפים הטובים ולמחוק אותו לגמרי.
    אני חושב שפשוט הייתה לך חווית משחק עם שחקנים לא טובים במיוחד (בלי להעליב).

     

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

 
%d בלוגרים אהבו את זה: