RSS

יותר מידי, מהיר מידי – ברונו פאידוטי

07 נוב

אני מעולם לא אהבתי חוברות קומיקס אבל רבים מחבריי הם חובבי קומיקס מושבעים. שמעתי מהם כמה וכמה פעמים את הסיפור אדות תעשיית הקומיקס הצרפתית שכמעט מתה לפני כמה שנים. נראה היה שהתעשייה התקדמה בצורה יפה כאנשים מסורים, דינמיים ומשקיעים החלו לפרסם קומיקסים איכותיים כשלפתע פתאום כולם החליטו לפרסם עוד ועוד חוברות קומיקס חדשות. דבר זה יצר מרוץ למינגים, עוד ועוד חוברות קומיקס באיכות ירודה פורסמו, דבר ששמעמם והכעיס קוראי קומיקס וגם גרם לתחרות קשה בין מוציאים לאור. עתה תעשיית הקומיקס הצרפתית כמעט מתה כששורד או שניים ממנה עדיין מנסים לפרסם עוד ועוד קומיקסים חדשים. אני מקווה שמגמה זו לא מתחילה בתעשיית משחקי הלוח.

אני לא חושב שאי פעם הוצגו כל כך הרבה משחקים בכנס "אסן" (Essen) – יותר מ-600, לפחות על פי חלק מהרשימות ב-Boardgamesgeek. חלק מהמוציאים לאור אפילו בחרו לא להציג משחקים שהם מתכוונים להפיק ולשמור אותם כמה שבועות או חודשים בסתר, כדי שהם לא יאבדו בהמון המשחקים. במקרים כאלו הסיכויים שישימו לב למשחק או שהוא ימכור יותר מכמה אלפי עותקים בהדפסה הראשונה, הם קלושים. כתוצאה מכך חלק מהמוציאים לאור מוציאים עוד יותר משחקים חדשים בתקווה הקלושה שאחד מתוכם יהיה להיט וכך מתחילה המעגל האכזרי והמסוכן. הלך הרוח בפורומי משחקי הלוח העקריים מראה בבירור כי שחקנים רבים המומים או משועממים מכך, ומתגעגעים לזמנים הטובים והנושנים, רק לפני כמה שנים, כשהיה אפשר לנתח, ללמוד, לחקור ולהעיר על כל משחק חדש שפורסם. היום המשחקים החדשים רק "נבדקדים" ואז נשכחים, כשמחלקם אף מתעלמים לגמריי.

כנראה ישנן סיבות רבות למצב זה: המשבר בענף הקומיקס, וגם במידה כלשהי בענף משחקי הוידאו גרם לאנשים לעבור לעסקי משחקי הלוח, שהוא דומה תרבותית להם אך עדיין משתנה ודינאמי. כתוצאה מטכנולוגיה חדשה זה נהיה פשוט וזול להוציא לאור הדפסה קטנה של ספרים או משחקים. כמו גם המטורפים לדבר, שאוספים קלפי אספנות ומשחקי אסטרטגיה גרמניים, יצרו תרבות משחקים שבה משגשגים יוצרים חדשים, צעירים ומוכשרים. כנראה שיש גם עוד סיבות נוספות.

מעולם לא הייתי אספן משחקים, הייתי שחקן להוט, ניסיתי לשחק לפחות פעם אחת בכל המשחקים החדשים שנשמעו מעניינים או לפחות מסקרנים. כרגע יש יותר מידי מהם, ואני לא יכול לעקוב אחר הקצב. כתוצאה, אני קונה פחות משחקים מאשר בשנים עברו ואני חוזר לשחק משחקים קלאסיים בעיני כמו קטאן, אלפנלד, טיקט טו רייד ומצודות שלי. אני עדיין לא חזרתי לשח-מט וגו, אבל זה עשוי לקרות. העניין והמוערבות שלי  בתחום תכנון המשחקים נשחקים גם הם, למרות שיש גם עוד כמה סיבות לכך.

אני עדיין מביא איתי תריסר משחקי קופסה ולוח בחזרה מלוּקה, וכמה מוציאים לאור נחמדים עדיין שולחים אלי את המשחקים החדשים שלהם, אבל אני חושב שיהיו פחות משחקים שיכנסו אל ספריית המשחקים האידיאלים שלי בחודשים הקרובים. באשר למשחקים החדשים שלי, ישנם שניים-שלושה בקנה שיצאו החוצה ואחר כך תהיה הפסקה ארוכה. כשהמרוץ מהיר מידי, עדיף שלא להתחרות בו.

 

–          נכתב על ידי ברונו פאידוטי, תורגם על ידי אלירן טלר.

 

 
2 תגובות

פורסם ע"י ב- 07/11/2010 ב- אלירן טלר

 

2 תגובות ל-“יותר מידי, מהיר מידי – ברונו פאידוטי

  1. יהודה

    07/11/2010 at 15:00

    זה נכון,
    אבל הבעיה היא שבארץ הרבה יותר קשה להשיג משחקי קופסא, מאשר במדינות אחרות.
    למשל בארה"ב יש הרבה חנויות אינטרנט שמוכרות משחקים קופסא ביותר זול מחנויות אמיתיות והמשלוח לפעמים הוא חינם (אמאזון). בעוד שבארץ אנחנו צריכים לבחור מכמה אפשרויות:
    1) לקנות בארץ בהרבה יותר יקר מחו"ל (היבואן אשם בזה).
    2) לקנות מאתרים ששולחים חינם (יש כמה כאלו) אבל אין להם הרבה מלאי.
    3) לקנות מאתרים שהמשלוח עולה כסף, ואז יש אתרים כמו הטרול והקרפד שהם סבבה או אתרים שאונסים אותך במשלוח.

    בכל מקרה בשתי האפשרויות למעלה, מגיעה הבעיה של המכס. שכולל מכס ומע"מ אנחנו עלולים להגיע למצב שאנחנו משלמים יותר (אבל עדין פחות מבארץ) על המשחקים.

    באירופה לא יצא לי להיות יותר מדי, אבל אני מאמין שהמצב של השגת משחקים חדשים הוא יותר קל בארץ.

    אז נכון שיוצאים הרבה, כי בגלל שהכל זול יותר הרבה יותר קל להוציא משחקים (אפילו עצמאית) אז אנחנו מתמלאים בזבל שלא יאמן. אבל תמיד אפשר לדעת מה שווה לפי החברה המוציאה, ביקורות (שאף פעם לא חסר) ואפילו כנסי משחקים כאלו ואחרים (ואפילו בארץ רוצים לעשות כזה).

     
    • kufsa

      07/11/2010 at 23:57

      Like

       

כתיבת תגובה

 
