RSS

Khronos – קרונוס

03 אוק

כריכה/קרונוס
שם המשחק: Khronos       סוג המשחק: ניהול משאבים, שחקנים: 2-5

גילאים: 12+              זמן משחק: שעה וחצי עד שעתיים מורכבות: 2, אנגלית נמוכה

הקדמה

"לורדים יקרים, זהו אומנם עניין פשוט דיו להרכיב יחדיו מספר גלגלי שיניים וקפיצים בכדי למדוד את הזמן, אך זה עניין קשה מנשוא לנחש מה מפעיל את מנגנון הזמן. אני גאה לומר שהגילדה גילתה את סודות הנסיעה בזמן! לא די בכך שאנו יכולים לראות מה צופן העתיד, אלא גם ממש להגיע לשם ולשנות אותו."

קרונוס הוא הדקדוק היווני לכרונוס, אביו של זאוס – התגלמות הזמן. במשחק זה מבית משחקי ריו-גרנד כל שחקן מגלם לורד שנאבק על גדולתו במהלך שלושה זמנים: תקופת העוצמה (כתום), תקופת האמונה (סגול) ותקופה התבונה(תכלת). מטרת המשחק היא להגיע לסבב האחרון, הסבב השביעי, כשברשותך יותר מטבעות מאחרים. המטבעות עצמם נקראים אקוּ (כנראה קיצור ל"יחידת כסף אירופאית), ונראה שמישהו חפר טוב בויקיפדיה בכדי לבנות את כל מערכת האסוציאציות של המשחק.

קצת על החלקים ועל הקופסה

בתוך קופסה גדולה ומרשימה אפשר לגלות בתחילה לוח דו-מפרקי שנפרש למפת שלושת הזמנים. כל אזור זמן נראה דומה למשנהו מלבד שינויים קלים בצבעו ובמד-הזמן והצלמית המתאימה לו. (למשל, בתקופה העוצמה מד הזמן מראה כתום ומעליו אביר). כמו גם מקבלים פס-קרטון עם מספרים רצים מ-1 עד 7 בכדי לסמן את הסבבים. עכשיו לנושא הרציני, פנים הקופסה מתחלק ל-4 מחיצות: הראשונה כחולה ובה כל הבניינים האזרחיים, השנייה כתומה ובה כל הבניינים הצבאיים, השלישית סגולה ובה כל הבניינים הדתיים והאחרונה בצבע חום – שם אפשר למצוא את סמני האקו, קוביות שליטה, סמני הלורדים, סמן מעקב-הזמן ואת קלפי הבניה. קלפים אלו מגיעים בשלושה צבעים, כמו צבעי הבניינים (כחול, כתום וסגול). לא קורה הרבה שהקופסה משדרת שחשבו מראש כיצד לעזור למשחק באמצעות איכות החלקים, זה הרבה יותר קל לבנות בניינים כשכולם נמצאים בחלק בצבע המתאים בקופסה ולא בתפזורת על השולחן.

מטרות והשגתן

ישנם שבעה סבבים למשחק כשבכל סבב השחקנים נעים בזמן ו-בונים, מחדשים, משדרגים, מאכלסים ומחדשים או הורסים מבנים. לכל שחקן יד של ארבעה קלפים ובאמצעותם אפשר לבצע את הפעולות המדוברות. אם למשל רוצה שחקן לבנות בניין עליו להשקיע את כמפר הקלפים הרשום בצד הבניין, ובצבע המתאים. לאחר מכן הוא שם על בניין זה סמן-שליטה, כדי לציין שהוא שולט בבנין זה. בכדי לשדרג בניין צריך להשקיע את ההפרש בקלפים, בין עלות הבניין הקיים לעלות המשופץ. לדוגמה, באם אתה רוצה לבנות בניין דתי מדרגה שנייה, הוא עולה "3". לכן, עליך להשקיע שלושה קלפים סגולים. בסבב מאוחר יותר תוכל לשדרג אותו לבניין בעלות "5" באמצעות שימוש בשני קלפים סגולים נוספים. בצורה דומה אפשר להרוס מבנים, אם כי רק כאלו בערך של "1". על אכלוס וחידוש – בהמשך.

חוקים ושליטה בריבונות

בסוף הסבב הרביעי והשביעי מחלקים ניקוד, שנקבע לפי שליטה בריבונויות בזמנים השונים. מי ששולט בתקופת העוצמה במבנה הצבאי החזק ביותר, זוכה באקו על הריבונויות שבשליטתו. בתקופת האמונה לפי המבנה הדתי ובתקופת התבונה זוכים לפי אכלוס מבנים אזרחיים. אפשר לבצע את הפעולות הרשומות לעיל בכל אזור זמן, למעט תקופת התבונה. ישנן הגבלות מכאניות רבות על בניה אך אדבר על שני חוקים חשובים בבניה: חוק הריבוניות וחוק המדרג. החוק הראשון קובע שריבונות היא שורה של מבנים מחוברים בצידיהם. לעיתים, אפשר לחבר בין שתי ריבוניות ולהפריע לשחקן להשיג נקודות על ידי כך. החוק השני קובע שאפשר להציב בריבונות בניין אחד בלבד מהסוג היוקרתי. כלומר, אי אפשר לבנות פעמיים בניין דתי מדרגה "5" אם כבר קיים אחד, דבר שמפריע ליריבים לשלוט במחוז שבו כבר יש שליטה דתית. אבל, החוק הראשון מאפשר לשני מחוזות להתחבר ובצורה זו אפשר לבצע פעולות שיפריעו לשחקנים אחרים לזכות בניקוד.

הדהוד זמן וסתירה בין-זמנית:

אלו שני החוקים היותר מעניינים במשחק זה, מכיוון שהלורדים שלך מתרוצצים בין הזמנים, הם עשויים לעשות טעויות או לתכנן בחוכמה מפלה של לורד אחר. אם למשל בונים בניין גדול בעבר, הוא יהדהד לעתיד, ואם קיים בניין בעתיד שנבנה על אותו אזור – הוא מושמד ובמקומו ישלוט הבניין שנבנה בתקופת זמן קדומה! בדרך זו אפשר גם להשיג שליטה או לשנות את הריבונויות העתידיות ובכך להבטיח ניקוד נוסף בשלבי הניקוד. כל זאת באמצעות תכנון קפדני, או סתם אנארכיה.

תקופת התבונה – התקופה מוזרה

יוצאת מן הכלל היא תקופת התבונה, בתקופה זו אפשר לבצע רק את מלאכת החידוש והאכלוס. הבניינים שמהדהדים בזמן לתקופה זו מגיעים כשהם חורבות. בתקופה זו זוכה באקו לא לפי המבנה החזק ביותר, אלא לפי אכלוס של בניינים אזרחיים. בתקופה זו אפשר לחדש בניינים (כשעל צידם השני מופיעה הגרסה ההרוסה ומחיר השיפוץ שלה), ולאכלס מבנים אזרחיים. כאן אי אפשר לבנות מבנים חדשים, לשדרג או להרוס קיימים. זוהי תקופה מוזרה ביותר, וחלק מהחוקים מתייחסים אליה כיוצאת דופן. מה שעשוי להרתיע חלק מהשחקנים להשקיע בה.

לסיכום

זהו משחק ניהול ובנייה מוזר ומעט הזוי, טרם הצלחתי לפענח למה אנשים בונים בתקופה אחת ולא בתקופה אחרת, ואיך בדיוק הם מתמודדים עם תקופת התבונה. מכיוון שכך, עליתי על בעייתיות כלשהי, לעיתים ינסו רוב השחקנים לריב על שתי התקופות הראשונות והם יזניחו את תקופת התבונה, למעט מישהו אחד שיחלוש עליה. לאור העובדה שזה קרה לעיתים רבות מידי, אני חושש שזהו סוג חסרון קל. מי שאוהב משחקי ניהול ומשחקנים שבהם נוסעים בין הזמנים ייהנה מקרונוס ומהאפשרויות שיש לו להציע.

סקירה: אלירן טלר       

ציון סופי: 6.5/10             איכות: 8,        אסטרטגיה: 8,          מזל: 5.

> קישור לחוקים המקוצרים שתורגמו לעברית.

 

כתיבת תגובה