RSS

Munchkin – מנצ'קין

16 אוק

כריכה/עברית

שם המשחק: Munchkin סוג המשחק: קלפים, הומור                  שחקנים: 3-6*

גילאים: 10/11+                    זמן משחק: חצי שעה עד שעה מורכבות: 2, אנגלית נמוכה/מתורגם.

בעבר, אי שם בשלהי 2007, כשיצאה הגרסה העברית לראשונה כתב עליה ננסק ביקורת ארוכה ונוקבת. נו, טוב – לא כזו נוקבת, אין את מי לנקב (מואהאה), אבל אכן ביקורת טובה. אשתדל לסקר את המשחק מנקודת מבטי שלי. כהקדמה, אני חייב לומר שמכיוון שהמשחק מאד בעייתי ברמות כל כך שונות ומשונות, הסתייגתי מלעשות כן במשך זמן רב. אשתדל גם לגעת בהסתייגויות אלו, בעיקר תחת פסקת "קצת על הבאז".

מהו מנצ'קין?

מנצ'קין, שחקן כוח, הוא כזה שבהקשר שלנו הוא מחפש את הדרכים היצירתיות ביותר להגמיש את החוקים לטובתו, למצוא את הפסקה הזניחה בספר עלום-שם כלשהו, שבו הרחבה מיותרת למדי, בשיטת משחק התפקידים בכדי שזה יעניק לו יתרון, בין אם הוא קטן או גדול. מנצ'קין הוא משחק מבית SJGames, וכשכזה יש לו יתרונות וחסרונות רגילים לתוצרת החברה.

היתרונות: משחק מבית Steve Jackson Games זוכה לרוב בציורים מושקעים, וזה הנוכחי מבית ג'ון קובליק, שצייר את ה-Dork Tower. משחקי SJG בדרך כלל הזויים יותר או פחות, ורובם פונים לפן הומוריסטי. (נכון להכרתי עם רוב משחקי SJG… אני בטוח שהאנשים בשחור, אלו שמפיצים את בשורת החברה, יוכיחו אותי אחרת).

החסרונות: תמיד חסר רכיב כלשהו. במקרה הזה, בערכות הבסיסיות חסרה שיטה לספירת דרגות. עוד בנושא זה ב"קניות מנצ'קיניות".

הערכות הבסיסיות: הערכות הבסיסיות מגיעות בשלל גוונים וצבעים, אדבר בעיקר על הבסיסית שבהן, המנצ'קין הרגיל והחום-בז'. משחק זה שם ללעג את משחקי התפקידים ושלל הז'רגון המאופיין של משחקי תפקידים. בסדרה יש עוד כמה: מנצ'קין קת'הולו, שעוסק בקת'הולו ואימת לאבקראפט. מנצ'קין בוּטי, שעוסק בפירטים. סופר-מנצ'קין, שעוסק בסופר-גיבורים. מנצ'קין בחלל, שיתורגם לעברית כנראה בזמן הקרוב ועוסק ב.. נו, חלל. הטוב, הרע והמנצ'קין, שעוסק במערבונים. מנצ'קין בייטס, שעוסק בערפדים. מנצ'קין פו שעוסקים בסמוראים. מנ'צקין בלתי-אפשרי, שעוסק במשימה בלתי-אפשרית ולבסוף, בלנדר שאמור לשלב הכול יחדיו.

פיו, זה היה ארוך ומיותר!

ההרחבות: כמעט לכל חבילת בסיס יש חבילות הרחבה, בהן מקבלים עוד קלפים מסוגים שונים, ולעיתים גם נכנסים רעיונות חדשים לחבילה – כמו למשל סוסים בהרחבה הרביעית למנצ'קין הבסיסי ביותר. כל השיטה, כשמבטילים עליה מהצד נראית כמו מחלבת כסף משומנת היטב, אך אני מחזיק בדעה איתנה שההרחבות לערכת הבסיס חשובות ביותר. לי יש את השנייה והשלישית למשחק, והן אכן הוסיפו הרבה למשחק. לא רק שהסיכוי שלך למצוא קלף חוזר הופך לנמוך יותר, גם אפשר להכניס יותר שחקנים למשחק מהמומלץ, וזה אפילו עובד ברמה כלשהי של דיס-הרמוניה. כל ההרחבות וכל הבסיסים פועלים עם אותם חוקים, כך שאפשר להכניס אותם לבלנדר (ראה פסקה קודמת).

כמה חבילות יחדיו

החוקים: טוב, לא אלאה אתכם מעל ומעבר מכיוון שרוב האנשים מכירים את החוקים של מנצ'קין. הרעיון הוא פשוט, המטרה להגיע לדרגה 10 ראשון, עושים זאת באמצעות חיסול מפלצות וכללים נוספים. את המפלצת מנצחים על ידי כך שהדמות שלך בדרגה גבוהה מדרגת המפלצת, בתוספת כל החפצים המגניבים שמותר לך לשאת. בנוסף, אתה יכול לדקור את החבר שלך, לסייע לאויב, לעשות מה שנראה לך נכון באותו הרגע – הכול בכדי לנצח את כולם, כמובן. אפשר לקרוא עוד על אופי התנהלות המשחק בביקורת של ננסק.

קניות מנצ'קיניות: אם לא דיי בכך שאתה מנצ'קין במשחק, ככל הנראה שתהיה גם מנצ'קין במציאות. את בעיית מעקב אחר הדרגות אפשר לפתור באמצעות מטבעות של אגורות, סוכריות שוקולד וכיוצא בזאת. אם אתם מפחדים שמישהו ינשנש לכם את הדרגה, אתם מוזמנים לקנות חבילת קוביות ק10 למעקב אחר דרגתכם. בנוסף, אפשר לרכוש שקית נשיאה, דמויות, תוכנה למעקב דרגות על האיי-פון, קובייה מיוחדת המזכה אתכם בתוספים משונים, חולצות, ועוד שלל דברים מוטרפים. באופן אישי, יש לי שקיק מנצ'קיני, קוביות לדרגות וקובייה ממזרית, שמאפשרת לי להתחיל בדרגה שנייה ולא ראשונה. כמה שאני מנצ'קין! לא להאמין! J

אגב, סתם לידיעה – הסיפור כל כך מנצ'קיניסטי בפני עצמו, שSJG הוציאו פעם את ההרחבה השלישית, Clerical Errors עם טעות ביצור, ואז הם שינו לה את השם ל-Clerical Errata ומכרו אותה בנפרד כמהדורת אספנים.

הגרסה בעברית: את הגרסה בעברית, כולל ההרחבה השנייה, ולפי מיטב הבנתי השלישית שבדרך – מפיצה כוכבי כסף, בתרגומו של ערן אבירם. אותו אחד (ננסק) אף תרגם את המהדורה הרביעית של מבוכים ודרקונים. הייתי חייב להתייחס לנושא הזה מהסיבה הפשוטה שלעיתים קרובות מאד קורה שבא זאטוט זב-חוטם וטוען ש:"הגרסה בעברית מסריחה. הם הרסו הכל, הכל פשוט נוראי! עברית זו שפה מגעילה ואנגלית זה שולטטטטטטתת111!!!111!!".

אתייחס לכמה נושאים ברשותכם, חלקם גולשים מעבר לסיקור מנצ'קין, אבל ראוי לדבר עליהם מתישהו. לרוע מזלכם, אני מעלה אותם על הכתב כעת.

הראשון: בנוגע לתרגומים לעברית, והתרגום למנצ'קין בפרט. לתרגם זה תמיד עסק מסובך, ולרוב בעייתי – בעיקר בנושא של מטבעות לשון. בתרגומים שכאלו, צריך ליצור מטבעות לשון חדשים או לקוות שהקיימים יהיו מובנים דיים.על התרגום לעברית נעשתה עבודה טובה, אם כי אני חייב לציין שהוא קצת פחות משעשע אותי מהגרסה האנגלית, אולי מכיוון שגדלתי על משחקי תפקידים באנגלית – כך שאני מתחבר יותר לבדיחות המקוריות. לעניות דעתי, אין כל דופי בתרגום הנוכחי בעברית.

השני: העדפת השפה האנגלית על פני העברית. זהו אולי דיון פילוסופי משהו, אבל אני חושב שכניסה לדיון הזה מראש היא טעות ומיותרת בכל רמ"ח איבריה. למרות זאת אטרוף את הקלפים ואטען שאין דבר או חצי דבר רע בעברית, ראו זה פלא –אתם אפילו קוראים שורות אלו בעברית, ולא, אני לא חושב שזה נשמע יותר מגניב באנגלית. כלומר, בחייכם, Magic Evil Circle of Power לא נשמע יותר חכם, אם באמת "שומעים" את האנגלית. "מעגל כוח קדוש ומרושע" ישמע טיפשי בדיוק באותה המידה. אני מוכן להודות שאנגלית היא שפה יפה, ואף שאני אוהב אותה. אך אני מסרב ולא מוכן לקבל זילות בשפה העברית סתם כך,  אבל כאן אפסיק. מי שרוצה לדון איתי בנושא זה, מוזמן תמיד. אני נחוש בדעתי ! J

קצת על ה"באז": מכיוון שזהו אחד המשחקים הנמכרים והמוכרים ביותר בארץ לאחרונה נמנעתי קצת מלשחק בו, הוא השאיר לי טעם רע בפה. כבודו במקומו מונח, הוא משחק טוב מאד ומהנה ביותר, אבל ישנם אלפי משחקים טובים כמוהו, אם לא יותר. קצת מתסכל להגיע לכנס/הדרכה/חנות ולשמוע רק "מנצ'קין מנצ'קין". כאילו, בחייכם, הכירו עוד דברים, זה לא רע להכיר משחקים אחרים. אפשר להשוות את זה לאופן השיווק ופרסום של הארי פוטר, לאחר שכל העולם ואחותו על האי-הבודד הכירו את כל מעלליו, זה גרם לי להרגיש שהוא התמסחר מידי. אף גרוע מכך, שיש מהומה רבה על לא דבר. באותו אופן אני מרגיש לאחרונה לגבי המנצ'קין, אם כי הגיע הזמן לחזור אליו שוב.

לסיום וסיכום: מנצ'קין, גם אם לא אמור היה להיות, הוא משחק "כניסה" מעולה. הוא תופס את כל שכבות הגיל ובייחוד ילדים ונוער. לדעתי קצת בעייתי לשחק בו שוב ושוב, כפי שהבהרתי בפסקה הקודמת, ולכן אעניק לו ציון נמוך יותר. אסיים בעובדה נוספת, על בסיס משחק הקלפים נכתב משחק קופסה הנושא את אותו השם – ועליו תהיה ביקורת בעתיד הרחוק.

סקירה: אלירן טלר       

ציון סופי: 6.5/10             איכות: 7,        אסטרטגיה: 3,          מזל: 7.

 
 

4 תגובות ל-“Munchkin – מנצ'קין

  1. kufsa

    16/10/2009 at 23:50

    שכחתי לציין כמה דברים, הדבר היחיד שבאמת חשוב הוא זה: בשום מקום לא רשום שמותר לרמות שחקנים אחרים, אל תתנו להם לרמות אתכם! 🙂

     
  2. tomerbj

    29/12/2010 at 17:37

    מתי יצאו כבר הגרסות האחרות של מנצ'קין 3 ומנצ'קין בחלל (וגם סופר מנצ'קין, המנצ'קין של הערפדים והאנשי זאב)?

     
  3. אנונימי

    10/02/2011 at 15:45

    איפה אפשר לקנות את זה (לא להזמין) בארץ?

     
    • kufsa

      25/03/2011 at 13:39

      מנצ'קין ניתן למצוא בסטימצקי/צומת ספרים לפעמים
      ואם לא, בקישורים לחנויות בצד ימין של האתר

       

כתיבת תגובה